mandag 10. mars 2008

Hverdag og hjemme alene-trening..

Lite oppdateringer om dagen!
Vi har gått flere skritt tilbake når det gjelder å ha Miro hjemme alene. Jeg kan kun ha han med på jobben to dager pr uke, så det blir noen timer alene et par dager også. Det er vondt å se at hunden stresser. Miro trives ikke alene overhodet. Vi har trent mye på dette siden han kom i hus, og når man tror han syns det er helt OK så er det plutselig ikke det allikevel. Når jeg kler på meg, og Miro forstår at han skal være hjemme, starter han å stresse. Når jeg kommer hjem ligger han som regel og sover, men jeg ser at han også har vært mye urolig. Han roter, krafser på vinduet og gjør fra seg. Han rører heller ikke mat/godbiter eller ben mens vi er borte.
Hva jeg gjør? Jeg er rolig, jeg ignorerer atferden hans, jeg gir han kun tilgang til kjøkkenet med vann og et åpent bur.
Det er for meg HELT uaktuelt å ha hunden innestengt i bur en hel arbeidsdag, selvom jeg tror dette er det eneste rådet vi ikke har prøvd ennå. Det later til å være relativt vanlig praksis i en del miljøer, men denne trenden liker jeg ikke. Buret kan være et fint hjelpemiddel. Det er nyttig når man har valp i hus, når man reiser/i bil, eller i korte perioder. Å stenge en voksen hund inne store deler av dagen finner jeg forkastelig. Hvem vil være i et kott en hel arbeidsdag??
Andre tips mottas med takk:-)



Lotta vokser, og kommer til å bli den vakreste katten i verden...

Miro og Lotta deler på hundesengen. De er så søte sammen! Og de virker knyttet til hverandre allerede. Miro skal alltid hilse på Lotta når han kommer hjem fra tur, og Lotta skal alltid gni hodet sitt inntil Miro hver morgen. Leken deres kan bli litt voldsom, men det går virkelig begge veier...



2 kommentarer:

Mathilda og Theodor sa...

Aaah, oppdatering, hurra! :-D Dumt å høre at det er så stress med Miro og alene hjemme. Jeg har ingen tips, men jeg vet at du er så tålmodig og flink med hunder at jeg tror dere kommer til å få til dette. Er det seriøst folk som har hunden sin inne i et sånt bur som dere har på kjøkkenet hele dagen? Herregud... Det var sinnsykt. Jeg holder på å bli gal her jeg sitter på et grupperom på 6 kvm og skriver oppgave. Og jeg kan gå ut og drikke kaffe når jeg vil...
Miro og den pene pusen er virkelig fine. Selv om jeg personlig ikke tror jeg hadde hvilt hodet mitt akkurat der Lotta hadde sitt.... Men det er nå meg da.

Miro og Zelda sa...

*Fnis* Lotta er ikke så fin på det...
Men joda, det er ganske vanlig å bruke bur MYE. Jeg tror det skyldes latskap. Miro liker jo buret sitt, men er der aldri LENGE av gangen. Burhund, Burhøne. Whatever..